Column: Barbapappa
Geplaatst op 14 oktober 2020
Het grootste cadeau dat de tuinbouw zich kan geven is meer diversiteit. Diversiteit is key. Di-Vers. Prachtwoord. Diversiteit is het halfvolle glas. Het opkomende racisme #blacklivesmatter, verdere polarisatie en #zwartepiet is het halflege glas. Waar gaat deze column naar toe vraagt u zich af? Welnu, bij het eerste, diversiteit, leg je de nadruk op de kracht van meer kleur. Bij het ander leg je de nadruk op de tegenstellingen. Up to you. Leg je het vergrootglas op de verschillen tussen mensen of leg je de loep op de overeenkomsten.
Niets heeft betekenis vanuit zichzelf. Context geeft betekenis! Voorbeeldje. Een haar op je hoofd is weinig. Een haar in je tomatensoep is… veel. Ander toepasselijk voorbeeld. Rotterdam kent 157 nationaliteiten… dan denk je - omdat ik racisme schrijf - dat het over verschillen gaat. Neen! Zie de kracht van diversiteit: Rotjeknor heeft 157 multicultikeukens en dus evenzoveel receptenboeken. Deze foodstad zou drie jaar lang elke week (!) een nieuw receptenboek uit kunnen geven, powered by de maatschappij dat zijn wij. Zou de Dutch Food Week geen mooi startblok kunnen vormen?
Voedsel en Groen staan aan de vooravond van een sterk veranderende stedelijke context. Dat creëert kansen. Kijk naar de grote veranderingen aangedreven door het maatschappelijke kompas dat gericht staat op gezondheid, goede voeding, groen en duurzamer leven en minder verspilling. Als je als tuinbouwondernemer deze maatschappelijke ontwikkelingen gaat zien als een innovatiespiegel voor jouw bedrijf dan leidt dat tot nieuwe waarde. Ja, consumentenkeuzes zijn grillig en divers, we houden van variatie, gaan van dier-lijk, naar plant-aardig. En zo heeft de tuinbouw de sleutel in handen om groen en gezondheid te verbinden.
Niet de markt, maar de diverse maatschappij is het kompas voor nieuw ondernemerschap. Zoals Edison de gloeilamp uitvond omdat er teveel mensen het loodje legden door kaarsenbrand en petroleumlucht.
De wereld wordt diverser dan ooit, thanks to glokalisering en online (food)versnelling door Covid-19. 75 % van ons geproduceerde voedsel wordt geëxporteerd, 50 % van ons geconsumeerde voedsel wordt geďmporteerd. Vandaar: mijn appél op di-vers: adopteer de ontwikkelingen in de maatschappij, maak jouw bedrijf adaptief én verbeter je zelf. De maatschappij gaat vóór de markt uit. Is een trendwatcher. Ben een Barbapappa, pas je aan, aan de diverse context.
Bron: KAS Magazine