Snelladen veel duurder dan auto thuis opladen
Geplaatst op 24 januari 2023
Dit blijkt uit een analyse van prijsvergelijker Pricewise.
Hans de Kok, directeur Pricewise, wijst erop dat dit voor automobilisten alleen geldt zolang deze automobilisten onder het prijsplafond blijven. “Als zij hun auto opladen nadat zij het verbruik van het prijsplafond hebben bereikt, dan zijn zij mogelijk ongeveer evenveel kwijt als bij een snellader. De huidige marktprijzen van energieleveranciers liggen rond de 0,80 cent per kWh. Budget Energie verlaagde afgelopen week hun prijs per eenheid stroom naar 0,39 cent, dat is 0,01 cent onder het tarief van het prijsplafond. Als de inkoopprijs van energie verder daalt of blijft op het niveau van afgelopen week, dan verwacht ik dat meerdere energieleveranciers hun energieprijzen verlagen tot onder het prijsplafond. De weeromstandigheden spelen hier, naast de groothandelsprijzen voor gas, een grote rol. Wanneer dat gebeurt, is het ook boven het verbruik van het prijsplafond goedkoper om je auto thuis op te laden. Houd er rekening mee dat je wel sneller aan het maximum verbruik komt van het prijsplafond geldt (2900 kWh per jaar) als je je auto thuis oplaadt. ”
Verschil is groot
De kosten voor het opladen van de elektrische wagen laten volgens De Kok concreet zien hoeveel de kosten voor elektriciteit zijn gestegen. “Het opladen van diezelfde Tesla kostte een eigenaar in augustus 2021 maar 18 euro. De kosten voor een kWh waren toen rond de 0,24 cent. Een jaar later, in augustus 2022, betaalde je drie keer zo veel om je auto thuis op te laden. Mogelijk zijn de iets lagere subsidies voor veel Nederlanders weer een drijfveer om een elektrische wagen in overweging te nemen, naast duurzaamheid en comfort.”
Meer nieuws