Go Go Greenweek verrast
Geplaatst op 19 mei 2021
Bij KP Holland kregen scholieren uitleg over het verkoopproces. Dit viel in de smaak, ze wisten al veel over de productie maar nog niet over het verkoopproces. Ook de verkoopmedewerkers vonden het leuk eens over hun vak te vertellen. OK Plant start een intensief traject waarbij een scholier op verschillende afdelingen meedraait. Jonge medewerkers bij SV.co vertelden een groep scholieren over hun loopbaan. Teeltmanager Rick begon als stagiair en beheert nu een van de teeltlocaties. Mike zocht na zijn opleiding marketing/communicatie een passende baan, niet vermoedend dit in de tuinbouwsector te vinden. De functie van marketeer/verkoper kwam via-via op zijn pad. Jelle is verantwoordelijk voor HR en logistiek. De scholieren leerden dus vele facetten van het bedrijf dat geen directe productiewerkzaamheden betreft. De rondleiding die volgde liet hen meekijken in innovatieve ontwikkelingen zoals een luchtbehandelingssysteem, een automatische teeltbakkenwasser en een CO2-leiding vanuit Pernis.
Completer beeld van de sector
Ook buiten Westland kregen scholieren aandacht. Een aantal scholieren bij Duijvestijn Tomaten maakte vlogs over hun beleving van het bedrijf en de werkzaamheden. Een compilatie van de vlogs werd door alle scholieren bekeken en besproken. Teeltman Paul van Bunnik Plants kreeg tijdens zijn rondleiding door twee locaties vragen van scholieren waaruit hun motivatie bleek (zie ook artikel in de bijlage).
In de komende periode zullen meer ondernemers aandacht besteden aan hun scholieren. Doel is om hen een completer beeld te geven van de glastuinbouwsector. Zo nodigt Opti-flor op vier dagen in juni scholieren en schoolverlaters uit voor een bezoek aan hun Treasure Room, waarbij medewerkers scholieren in kleine groepjes wegwijs maken in de mogelijkheden binnen het bedrijf die aansluiten op hun interesses.
Imago ten goede
Genoemde bedrijven werken mee aan het bekendmaken van de veelzijdigheid van de glastuinbouwsector, ieder op de manier die hen past. Scholieren verruimen hun beeld van de sector en denken en praten er wellicht (anders) over met vrienden en ouders. Dit komt het imago van de glastuinbouw ten goede. Kijk voor meer informatie over dit project op de webpagina www.GoGoGreenhouse.nl. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Colland Arbeidsmarkt.
Bron: Glastuinbouw Nederland
Meer nieuws