'Interesse voor techniek in Golfregio en daarbuiten'
Geplaatst op 08 september 2021
Certhon is een complete toeleverancier in de glastuinbouw. Het bedrijf ontwerpt en bouwt al meer dan 125 jaar hoogwaardige tuinbouwprojecten, zowel turn-key glazen kassen als indoor farms. In Poeldijk staat hun 'huis van specialisten'. "Als Certhon hebben we alle disciplines onder één dak: water, klimaattechniek, elektra, kassenbouw en zelfs een afdeling agronomie", vertelt Edwin van Laerhoven, business developer en commercieel strateeg. "Van aloude kassenbouwer zijn we als bedrijf uitgegroeid tot een soort ingenieursbureau voor groeioplossingen. We benaderen elke klantvraag integraal: wat zijn de omstandigheden op de locatie, wat wil hij telen, hoeveel teeltervaring is er? Samen maken we daarna een businesscase en komen we tot een maatwerkoplossing. Ook helpen we de klant met de exploitatie na de oplevering, we geven zo nodig teeltsupport en werven telers voor de overdracht van teeltkennis. Onze klanten moeten succesvol worden; dat is ook goed voor ons."
Sinds april 2020 werkt Certhon samen met het Japanse bedrijf Denso, een grote speler in de hightech productie van auto-onderdelen. Denso nam een belang in Certhon om de tuinbouwmarkt te betreden. Van Laerhoven: "Denso is sterk in onder meer robotisering, data- en procesmanagement en ziet kansen in de glastuinbouw. Denk aan robotisering en autonome teeltsystemen. We werken inmiddels samen aan de ontwikkeling van een tomatenoogstrobot, waarvan een prototype wordt getest bij een teeltbedrijf in Nederland."
Problemen voedselvoorziening
Momenteel focust Certhon zich vooral op economisch goed ontwikkelde landen met een hoge bevolkingsdichtheid en een roep om lokaal veilig en duurzaam geteeld voedsel. De Golfregio is er hier één van. Damion Schwarzkachel is als salesmanager actief in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. "In de Golfregio is veel interesse om innovatieve technieken in te zetten voor een betere voedselproductie. En ze hebben hier ook de financiële middelen voor. Maar daaromheen liggen landen waar ook potentie ligt voor zulke investeringen. Denk aan Egypte en Soedan."
Aangezien deze landen niet meteen voor de hand liggen voor wie denkt aan hightech tuinbouwprojecten, licht de salesmanager zijn visie toe: "Ook in landen met minder welvaart en stabiliteit wonen mensen die te eten moeten hebben. Wereldwijd hebben veel landen bepaalde problemen: ze hebben moeite met de jaarrond voedselvoorziening, de infrastructuur en de gekoelde voedselketen zijn niet op orde, de voedselproductie wordt belemmerd door klimaatverandering, et cetera. Als Certhon hebben wij de oplossing voor zulke problemen."
Maar als glastuinbouwpionier naar Soedan vliegen om een kas te verkopen, zal niet werken, weet hij. "Anders is het wanneer je daar overheden en ondernemers vraagt naar hun problemen en wensen, de risico's en de context waarbinnen de voedselproductie moet plaatsvinden. Dan zal blijken dat het met onze technieken vaak lukt om die problemen op te lossen."
Promotie
Om in regio's als Afrika, Zuid-Amerika en India voet aan de grond te krijgen, is meer promotie en voorlichting over de oplossingen van de Nederlandse tuinbouwsector nodig, vinden Schwarzkachel en Van Laerhoven. Zij zien in Dutch Greenhouse Delta het optimale platform om die strategische ondersteuning te geven. "DGD kan optreden als promotor van onze oplossingen, ook in landen die nog niet zo ver zijn in de ontwikkeling van hightech tuinbouwprojecten. En laat ze niet alleen kennis brengen, maar ook de kennis en contacten halen die wij nodig hebben om business te doen", zegt Schwarzkachel.
Van Laerhoven voegt toe: "Het gaat om awareness kweken in gebieden, waar ze nu nog onbekend zijn met onze oplossingen. Als overheden en ondernemers in dergelijke landen bij veilige en moderne voedselproductie nog niet automatisch aan Nederland denken, dan kan DGD daar verandering in brengen."
Al kan de politieke situatie overal anders zijn, het voedselsysteem binnen landen heeft meestal veel overeenkomsten, stelt de salesmanager. "Je hebt een overheid die beleid maakt, er zijn ondernemers met ideeën, retailers die levensmiddelen distribueren en consumenten die een bepaalde voedselkwaliteit eisen. Overheden zijn faciliterend, maar je hebt ondernemers als partners nodig om mee samen te werken en uiteindelijk tot projecten te komen. Maar het begint met voorlichting over onze mogelijkheden."
Woestijnproject
Certhon is ruim vijftien jaar actief in het Midden-Oosten, Schwarzkachel zelf zo'n zes jaar. "We hebben een lange adem nodig gehad om tot goede resultaten te komen. Het eerste Certhon-project in de regio was de realisatie van Pure Harvest smart farms in de Verenigde Arabische Emiraten. Hier worden, op een glastuinbouwbedrijf in de woestijn, jaarrond diverse soorten tomaten geteeld."
Om in dit klimaat tomaten te telen, zijn geavanceerde koelsystemen nodig. "We hebben veel kennis in huis over klimaattechniek en koeling, onder meer opgedaan bij projecten in Zuid-Frankrijk en de Verenigde State. In de Golfregio vind je de meest extreme klimaatvariant. Na uitgebreide klimaatanalyse hebben we een maatwerk ontwerp gemaakt voor wat nodig is om in dit land te telen."
Indoor farming
Momenteel bouwt Certhon een 'indoor farm' in het havengebied van Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten). Dit project, dat medio 2022 wordt opgeleverd, zal als Madar Farms voorzien in de productie van 5.000 m2 tomaten en micro-cressen. De eigenaar richt zich op de teelt van Coeur de Boeuf-tomaten. De geribde, vlezige tomaten zijn erg gewild op de regionale markt, maar zijn lastig te telen. Nu moeten ze worden geďmporteerd uit productiegebieden waar de kwaliteit en duurzaamheid vaak te wensen over laat. "Madar Farms kan straks tomaten telen met lage inputs en volledig vrij van gewasbeschermingsmiddelen. Ook wordt al het water gerecirculeerd, de CO2 heel efficiënt gedoseerd en werkt de gehele productie op elektriciteit", vertelt Van Laerhoven. "Het klimaat aan zee in de Golfregio is nog extremer dan in de woestijn, vanwege de combinatie van hitte en hoge luchtvochtigheid. Daarom is gekozen voor deze indoor farming technologie, die wij bouwen inclusief ledverlichting, irrigatiesysteem en koeling. Binnen dit systeem kun je volledig een eigen klimaat creëren, los van de buitenwereld."
Het mooie van een indoor-teeltsysteem is volgens Schwarzkackel ook dat je overal ter wereld op dezelfde wijze kan produceren. "Daarom konden we voor deze klant eerst de teelt uittesten in ons eigen Innovation Centre in Poeldijk. Zo stelden we vast welk tomatenras en welke teeltaanpak de meeste kans van slagen hadden."
Efficiënt systeem
Beiden heren geloven sterk in indoor farming, al stellen ze dat deze term eigenlijk niet perfect de lading dekt, omdat die in diverse landen ook wordt gehanteerd voor gewone kassen. "Het is geen vervanging van glastuinbouw, maar ook al lang geen luchtfietserij meer. Indoor farming is gewoon een andere oplossing voor voedselproductie die op sommige locaties en bij bepaalde randvoorwaarden een goede keuze is", meent Schwarzkachel.
De beschikbaarheid van goedkope elektriciteit is zo'n randvoorwaarde. Die is in het dichtbebouwde Abu Dhabi gewaarborgd, maar op afgelegen locaties vaak niet. "Het voordeel van indoor farming is dat het energieverbruik jaarrond veel gelijkmatiger is dan bij een kas, waardoor de energie-efficiëntie ook hoger is", legt hij uit.
De fase na exploitatie
Een kas of indoorfarm kan nog zo geweldig gebouwd zijn, na oplevering vraagt een succesvolle exploitatie om de juiste teeltkennis. Maar die groene vingers zijn niet overal ter wereld aanwezig. Van Laerhoven: "Daarom ondersteunen wij klanten ook na de oplevering als dat nodig is. Dit zijn meestal ondernemers uit andere branches. Magnit, de grootste supermarktketen in Rusland, is een mooi voorbeeld. Zij besloten vanwege de boycot hun eigen groenteproductie te starten, om leveringszekerheid te garanderen. Voor hen bouwden we een komkommerkwekerij. We hebben ze tot twee jaar na oplevering geholpen met agronomische ondersteuning en recruitment van Nederlandse telers, om op die manier het lokale personeel de benodigde teeltkennis bij te brengen."
Certhon neemt haar klanten op die manier graag een stukje risico uit handen. Schwarzkachel: "Het doel blijft natuurlijk dat de klant zelfstandig zijn bedrijf kan runnen. We bieden deze ondersteuning aan om projecten te verkopen, vaak ook met externe adviseurs, maar dit beperken we wel tot de transitieperiode." Zijn collega vult aan: "Er is wereldwijd een grote vraag naar teeltkennis. Voor Nederlandse telers liggen er volop kansen om te internationaliseren door kennis internationaal aan te bieden, of elders zelf een productielocatie starten.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws