'Stoppen is geen optie, ik wil gewoon door'
Geplaatst op 17 juni 2021
Het is zondagmiddag 28 juni 2020. Hij weet het nog goed. Onderweg een telefoontje van zijn buurman. De vlammen slaan uit het dak. Terwijl hij terugrijdt belt Interpolis hem. Zijn tussenpersoon heeft de brand bij hen gemeld. "Alle hulpdiensten zijn onderweg. Denk aan uw eigen veiligheid" zegt de medewerkster van Interpolis. Het telefoontje maakt dat hij niet helemaal als een blind paard terugrijdt. Terug op het bedrijf wordt Herman geleefd. 25 brandweerwagens zijn betrokken. De brandweermannen redden zijn bedrijf en voorkomen dat de brand overslaat naar de buren. Herman: "Het was echt een flinke fik. Ze lieten de blusrobot uit Amsterdam komen. Die heeft veel schade weten te beperken". Toch is het hele bedrijfsgebouw met plantschuur, opplantlijn, robots, computerruimte en koelcellen verwoest en is het een puinhoop. Bij het blussen is zoveel water gebruikt dat het water, de verbrande pallets en kisten tegen de achtergevel van de kas liggen. Herman: "Dan loop je zondagavond over je tuin en kijk je naar je levenswerk. Komt dit ooit nog goed?"
Zo snel mogelijk aan de gang
Maandagochtend zit de ondernemer met 8 man om de tafel. Herman: "Ze vroegen wat ik wilde. Ik zei gelijk 'stoppen is geen optie, ik wil gewoon door". De verzekering bekijkt hoe Herman verzekerd is en waar hij recht op heeft. Herman: "Ze gingen uit van wat er stond en daarvoor kwam budget. We konden dan ook meteen aan de slag". Herman bedenkt dat het goed is om als prioriteit eerst de kas weer in productie te krijgen. Daar zijn Robert van Holsteijn (gewasexpert) en Edward Lansbergen (technisch schade expert) van Interpolis het meteen mee eens. Als je het 'scenario doorgaan' kiest, moet de teeltschade zoveel mogelijk beperkt worden. Herman: "Vanaf die middag ben ik met Robert en Edward doorgegaan om mijn bedrijf zo snel mogelijk weer aan de gang te krijgen". De vaart zat er meteen in. Op dinsdag staat het erf vol met auto's. Een grote ploeg van 35 man gaat aan de slag met het opruimen van de troep in de kas. Al heel snel volgt een tijdelijke unit met daarin een kantine, sanitair en een kantoor. De tijdelijke klimaatcomputer is na anderhalve dag operationeel en ook het water en de voeding kon vanaf dat moment weer gegeven worden.
Op zoek naar hulp bij het opplanten
Op advies van Robert wordt ook direct gezocht naar een collega kweker voor hulp. Wie kan Herman helpen bij het opplanten en heeft ook een koelruimte beschikbaar, zodat de productie weer door kan gaan? Een zoektocht begint. Herman: "Heel hartverwarmend is het hoe al je collega's bereid zijn om hun steentje bij te dragen". Na veel rondbellen heeft hij op zaterdag contact met Bianca Lelies. Hoewel die in een hele drukke periode zitten, staan ze toch op zondag met een ploeg op de stoep om te bekijken hoe zij kunnen helpen. Herman teelt op veen en Bianca Lelies op kokos. Bij de productie is dat even wennen, maar Herman stapt daar snel overheen. Bianca Lelies wil helpen tot de herbouw klaar is. Binnen een week is de oppot- en koelruimte bij Bianca Lelies ingericht en kan Herman weer planten. Herman: "Fantastisch. 3 weken na de brand werd er weer gepland en waren we weer in bedrijf. We draaiden daardoor slechts 3 weken met minder productie en konden onze klanten blijven leveren".
Herman vertelt dat hij graag met zijn eigen machinebouwers, elektriciens en verwarmingsmonteurs wil werken als hem gevraagd wordt met wie hij wil werken. "Ik weet precies wat ik aan ze heb". Met partijen die slopen en herbouwen heeft hij geen ervaring. Een sloper die ook meedenkt over de herbouw lijkt hem een goede keuze, omdat ze tijdens het slopen kunnen meekijken waar we nog zuinig op moeten zijn. "Edward hielp mij bij het kiezen. Dinsdag stond Olsthoorn Greenhouse Projects op de stoep om te starten met opruimen en slopen". Daarnaast vraagt Interpolis Herman goed na te denken over wát hij wil bouwen. Daar hoeft de ondernemer niet lang over na te denken. "Dat wist ik meteen woensdag al. Ik was niet in de positie om te zeggen dat de schuur groter moest. Die financiële middelen had ik niet. Ik was dik tevreden over de logistiek en over de gebouwen die ik had staan. Dat wilde ik terug". Olsthoorn heeft de bouwtekeningen binnen de kortste keren boven tafel. Het overzicht van machines en materialen maakte Herman zondagavond al. Samen met zijn vrouw en zoon liep hij op advies van Interpolis het verbrande gebouw grondig langs. Wat stond en lag nou waar? Hoe zag het er uit en wat moet vervangen worden? "Op dat moment denk je: Wat maakt het uit, we hebben het hier over een grote schade van 1 of 2 miljoen. Wat doet zo'n boormachientje nou? Toch was het een goede tip en werd gedoe hiermee voorkomen. Dat maakte dat alles vlotter verliep. En zo liep eigenlijk het hele proces, gesmeerd".
Gebouw, kantoor, koelcellen en machines
Omdat Herman de administratie goed op orde heeft zijn de schadeberekeningen door de verzekeringsmaatschappij snel te maken. "Veel rekeningen van machines had ik dankzij mijn vrouw goed in de administratie staan. Die lof moet ik haar gewoon geven, ja dat soort dingen zijn niet mijn hobby." De tussenpersoon stelde nog een contra-expert voor. Van de ondernemer hoeft dat niet. "Dat doe je toch alleen als je geen vertrouwen hebt in elkaar of jezelf? Dat kan altijd nog als we er niet uitkomen en anders loopt hij alleen maar in de weg. Eigenlijk besloot ik al snel dat ik dit traject alleen met de mensen van Interpolis ging doen en heb ik iedereen weggestuurd die in de weg liep. Ik hou van doorpakken en dat kreeg ik ook terug als compliment van Interpolis. Ik was op dat moment leliekweker, organisator en bouwer. Kijk, ik was 4 weken onderweg toen had ik een nieuw gebouw gekocht met een kantoor, koelcellen, machines.
Een oogje in het zeil
De ondernemer weet van aanpakken en trekt vanaf dag 1 op met de 2 experts van Interpolis. "Naast de verzekeringskennis hielden ze ook een oogje in het zeil bij alle onderhandelingen waarmee ik bezig was. Ik deed dat vanuit het budget maar sommige partijen denken dat de verzekering alles betaalt en rekenen dan te makkelijk. Het werkte ook andersom. Zo had de expert van Interpolis een berekening gemaakt wat het kantoor moest kosten en had ook de bouwer dat gedaan. Ze zijn met elkaar gaan praten. Hoewel hij duurder was, had hij toch zijn werk goed gedaan. Interpolis zette hem op haar lijst van voorkeursbedrijven. De ondernemer vertelt dat er ook aandacht is voor hem als persoon. Robert stelt voor dat de ondernemer zijn rust pakt en op zaterdag even niet werkt. Herman: Hij vertelde mij dat er bij schades van 50 hectare tomaten een heel managementteam zit. Als er dan 1 omvalt zit er nog een heel team. Maar jij bent alleen en zonder jou ligt alles stil. Hij had gelijk".
Alleen het bord moet nog op de gevel
In december kreeg het hele gezin corona. "Dat kan er ook nog wel bij". Toch komt hij er dan pas achter dat de brand en de gevolgen voor het bedrijf ook best een behoorlijke impact hebben op de rest van het gezin. "Dat heb ik echt onderschat en dat doe ik de volgende keer anders". Inmiddels is hij een jaar verder en is begin juni de laatste hulptroep vertrokken. Op het erf een spiksplinternieuw gebouw met een opplantlijn, koelcellen en kantoor. Er moeten nog wat kleine dingetjes gebeuren. Zo moet het bord nog op de gevel. " Ik had 28 juni niet gedacht te staan waar we nu staan. Daar zijn we dankbaar voor. Ik heb er echt van opgekeken hoeveel kennis en expertise er zit bij Interpolis. En wat ze niet weten, daar nemen ze een taxateur voor in de arm. Zo nam Robert ook nog een lelie taxateur in de arm. Een mooie werkwijze die veel vertrouwen geeft.
Het is nog steeds niet zeker wat de brand veroorzaakt heeft en of dat te voorkomen was. Vermoedelijk heeft glas op een kist een vergrootglaseffect veroorzaakt. Herman vertelt de veiligheid op zijn bedrijf serieus te nemen en alle keuringen uit te voeren die gevraagd worden door de verzekeraar. Ook de aanvraag voor de SCOPE 10 elektrakeuring had hij in april gedaan. Dat geeft hem een goed gevoel.
De vader van Herman is geen kweker en de ondernemer heeft dan ook geen bedrijf van vader op zoon. Herman: "Wij hebben niet de laagste financieringslasten. Dat is ook waarom ik altijd heb gezegd, ik wil goed verzekerd zijn. Voor als ik grote schades heb. Dit was dan ook een echte wake-up call. Heb ik mijn zaken voor elkaar? Op dat moment weet je niet wat alles gaat kosten en hoe dat in de dekking past. Ik zei tegen mijn tussenpersoon: Nu zal blijken of jij altijd goed je werk gedaan hebt en of ik goed verzekerd ben. En over het algemeen aan het einde van het verhaal kan ik best wel zeggen. Ik was goed verzekerd".
Bron: Interpolis
Meer nieuws