Tuinbouw richt zich op kansen van digitalisering
Geplaatst op 21 september 2020
Heel concreet werden er naar aanleiding van de creatieve meeting over de digitaliseringsagenda drie actielijnen geselecteerd:
1. Nieuwe verdienmodellen onder invloed van digitalisering
Digitalisering is een kans voor het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen (digitale marktplaatsen, ontwikkelen franchise-formules, vertical farming)
2. Terugdringing van 'waste' in de keten door inzet van digitalisering
Er is grote behoefte naar een voorbeeld van een werkend verdienmodel rond digitalisering. Het idee is dit te doen door waste in de keten terug te dringen.
3. Delen van ervaring tussen bedrijven rond digitalisering
Binnen de tuinbouwsector gaan steeds meer data-analisten aan de slag. Zij staan hierbij voor de (grote) uitdaging de bedrijven verder te helpen in hun (strategische) ontwikkeling door de inzet en toepassing van data. Over het proces om binnen bedrijven data toe te passen en tot waarde te maken kunnen deze medewerkers veel van elkaar leren.
Daarnaast spraken tuinbouwproducenten met elkaar over de impact van digitalisering op de bedrijfsvoering van hun bedrijf. Aangezien digitalisering, samengaat met vernieuwing en verandering kwamen tuinbouwondernemers samen met een young professional uit het bedrijf. Niet alleen om het onderwerp vanuit diverse kanten te belichten, maar ook om te zorgen voor de juiste dynamiek en brainpower voor de discussies van de bijeenkomst.
Deze bijeenkomsten organiseerde World Horti Center in samenwerking met Innovation Quarter, Greenport West-Holland en TKI Tuinbouw & Uitgangsmaterialen.
Bron: WHC