'Work-IT houdt ons scherp'
Geplaatst op 18 oktober 2021
Een echt familiebedrijf, dat is Kuivenhoven Poeldijk. De kwekerij werd meer dan 100 jaar geleden opgericht, wat betekent dat de vierde generatie, onder de leiding van eigenaar Piet Kuivenhoven en zijn vrouw Carolien, inmiddels aan zet is. De pioniersmentaliteit die Piet van zijn vader meekreeg en die binnen de gehele kwekerij heerst, heeft onder andere gezorgd voor de overstap van groenteteelt naar de teelt van hoogwaardige seizoensproducten.
Wat er onder hoogwaardige seizoensproducten kan worden verstaan? Allereest Campanula's die onder het A-merk Addenda worden verhandeld. Ook de Helleborussen die bij Kuivenhoven Poeldijk worden geteeld, behoren tot een premium handelsmerk. De zogenoemde kerstrozen vallen onder de Helleborus Gold Collection. Tot slot verblijdt Kuivenhoven Poeldijk consumenten in heel Europa met andere soorten seizoensproducten, zoals Senetti, Gazania, Dipladenia, Osteo, Princettia en Poinsettia.
Bedrijfsidentiteit
"Wij focussen ons echt op kwaliteit. Dit is onder andere terug te zien in ons hoogwaardige assortiment. Door onze flexibele manier van kweken zijn wij in staat om die verfijnde kwaliteit in de brede diversiteit aan soorten en potmaten te blijven bieden. We zijn immers niet volledig geautomatiseerd of gebonden aan een bepaald product, waardoor we vele kanten op kunnen," legt Rick van der Burg, die personeels- en algemene zaken managet, uit. "Je begrijpt dat wij hierom met veel personeel werken en dus veel uren dienen te verlonen. Echter, was het voordat wij aan de slag gingen met Work-IT van Nitea heel lastig om de kostprijs, inclusief arbeidskosten, van één product te berekenen. De wens om de kosten voor arbeid per product in kaart te brengen, heerste. Als we namelijk zouden weten wat de arbeidskosten per product zijn, zouden we op basis hiervan bijvoorbeeld kunnen ook bepalen hoeveel tijd we aan één plant mogen besteden om het gewenste resultaat te behalen. Daarom besloten we om Work-IT in te zetten."
Work-IT in de praktijk
"Medewerkers klokken zelf gemakkelijk in en uit via de taglezer in de schuur en de voorman die veelal in de kas te vinden is, bedeelt het werk op een handige manier - via de app - toe aan de medewerkers. Aan de hand van Work-IT houd ik de geregistreerde handelingen, gewerkte uren en vakantie-uren op een overzichtelijke manier bij," vertelt Rick. Op het gebied van personeelszaken is iedere medewerker dus altijd op de hoogte van het aantal vakantiedagen waarvan hij kan genieten en de hoeveelheid tijd-voor-tijd die is opgebouwd. Anderzijds is het management in staat om de kosten continu te monitoren en tegen de bedrijfsdoelen af te zetten.
Rick: "Onze bedrijfsvoering is best wel complex. Wij werken niet met vaste kappen of in een vaste opstelling en we kiezen er bewust voor om bepaalde processen niet te automatiseren. Bovendien is het zo dat wij door de keuze voor seizoensproducten over een langere periode relatief veel werk hebben aan een plant als de Helleborus, die 's zomers buiten staat en in het laatste kwartaal van het jaar wordt uitgeleverd. Work-IT helpt ons om de kosten van alle verschillende handelingen en arbeidsuren uiteindelijk aan dat ene product toe te bedelen, zodat we op basis hiervan in staat zijn om te bepalen hoe we efficiënter te werk kunnen gaan én onze planten voor een eerlijke, juiste prijs in de markt te zetten." Work-IT software is niet alleen daarom onmisbaar geworden voor de kwekerij, ook kunnen de uren van het uitzendbureau worden gecontroleerd.
"Momenteel zijn wij op het punt dat we de kostprijs op algemeen productniveau kunnen bepalen middels de Work-IT software," stelt Rick. "Graag zouden we onszelf daarnaast willen uitdagen om bijvoorbeeld ook in kaart te hebben in hoeverre de kosten per potmaat en soort verschillen, zodat we nog beter kunnen voorspellen hoeveel werk er in een bepaalde periode van het jaar is en derhalve hoeveel medewerkers er aan de slag kunnen."
Met een extra teeltlocatie in het vooruitzicht komt daarbij dat het toebedelen van kosten extra complex zou worden, maar gelukkig is daar Work-IT. "Een extra tuin met een ruimer assortiment aan Campanula's betekent dat we ook per locatie een realistisch beeld zouden willen hebben van de verandering in kostprijs, bijvoorbeeld door de verhoogde reiskosten als resultaat van de ritjes tussen de verschillende locaties."
Rick: "Tot slot zijn wij van mening dat hoe meer data we nu verzamelen, hoe beter we dit in de toekomst kunnen benutten. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende mate aan informatie die wij - net als vele andere kwekerijen - moeten verzamelen ten behoeve van keurmerken. Work-IT houdt ons scherp en biedt ons het gewenste inzicht!"
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws